ABC Sushi Okiem Dietetyka!

ABC Sushi Okiem Dietetyka!
Wczoraj płeć piękna obchodziła swój dzień, DZIEŃ KOBIET. Mam nadzieję, że przeżyłyście go, moje Panie, z uśmiechem na twarzy i dziś jesteście w pełni energii do działania. W ramach prezentu, czekała na mnie wyborna kolacja, a mianowicie tatar z łososiem i maki sushi. Jedząc te pyszności, pomyślałam, że napiszę kilka słów na ich temat. Czy sushi jest zdrowe? Jak właściwie je konsumować i jak wykorzystywać dodatki. Myślę, że każdemu miłośnikowi sushi przyda się ten artykuł, dlatego serdecznie zachęcam do przeczytania!

Sushi bazuje przede wszystkim na:

- kleistym ryżu

- rybach i owocach morza

- dodatkach, takich jak: sos sojowy, wasabi, marynowany imbir

I to właśnie te składniki wzięłam pod lupę.

KLEISTY RYŻ - klasyczny ryż japoński, który ma dużo odmian, łączących wiele cech – wszystkie ziarna są krótkoziarniste, a po ugotowaniu kleją się i mają słodkawy posmak. Tego rodzaju ryż idealnie nadaje się do słodkich potraw, ale przede wszystkim jest podstawowym składnikiem sushi. Stanowi idealne źródło węglowodanów złożonych, perfekcyjne dla sportowców, kontrowersyjne dla diabetyków ze względu na wysoki IG. Zawiera potas, regulujący ciśnienie krwi oraz magnez, szczególnie istotny dla układu nerwowego. Pozytywnie wpływa na koncentrację, a do tego koi nerwy. Posiada także żelazo niezbędne w procesach krwiotwórczych i cynk wpływający na odporność.

RYBY – wykorzystuje się różne rodzaje, lecz najpopularniejszą z nich jest ŁOSOŚ. Jako składnik sushi występuje najczęściej w formie surowej lub wędzonej. To wyjątkowa ryba, stanowiąca źródło pełnowartościowego białka. Zawarte są w niej cenne egzogenne aminokwasy, których nasz organizm sam nie jest w stanie wytworzyć. Łosoś to również cenne źródło witaminy D oraz kwasów OMEGA-3. Witamina D bierze udział w wielu procesach immunologicznych, antykancerogennych czy kardioprotekcyjnych. Natomiast kwasy tłuszczowe n-3 wpływają na normalizowanie ciśnienia krwi, zmniejszenie stężenia triacylogliceroli w osoczu krwi, działanie przeciwnowotworowe, hamowanie depresji czy zmniejszanie ryzyka wystąpienia otyłości. Warto wspomnieć, że ryba ta bogata jest w witaminy: B6 czy B12.

OWOCE MORZA – znajdziemy ich wiele w barach sushi, ale skupiłam się na KREWETKACH. Skorupiaki te są doskonałym źródłem wysokowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, którego zawartość w 100 g produktu wynosi między 15 a 18 g. Mają niską zawartość tłuszczu (0,8 g na 100 g mięsa) i są lekkostrawne. 100 g tego produktu to zaledwie 86 kcal! Poza tym krewetki zawierają witaminy z grupy B: B12, odpowiadającą za produkcję erytrocytów oraz B3, która reguluje metabolizm i pracę układu nerwowego. W składzie krewetek znajdziemy również fluor, jod, selen oraz cynk, magnez, żelazo (mniejsze ilości).

SOS SOJOWY - sos fermentowany, wytwarzany z mieszaniny soi, pszenicy, wody i soli pochodzący pierwotnie z Chin, cieszący obecnie popularnością na całym świecie. Podczas spożywania sushi służy on do delikatnego maczania każdego kawałka (sposób macza też ma znaczenie, ale o tym później). Na pierwszy rzut oka w sosie sojowym nie ma nic ciekawego pod względem odżywczym – w końcu jest to przyprawa, którą spożywa się w ilościach nie przekraczających kilku łyżek dziennie. Pogłębione badania nad składem chemicznym dowiodły jednak, że sos sojowy jest bardzo bogaty w antyoksydanty i pod tym względem przewyższa nawet słynne czerwone wino. Sos sojowy może zwiększać wydzielanie sosu żołądkowego i wzmacniać mikroflorę bakteryjną jelit.
WAŻNE! Tradycyjny proces fermentowania soi  w celu przygotowania sosu sojowego zastąpiły już powiem fabryki, w których wytwarza się shoyu za pomocą hydrolizy kwasowej w ciągu kilku dni, raczej niż kilku miesięcy. Użycie kwasu chlorowodorowego oznacza jednak nie tylko mniej atrakcyjny smak, ale także brak charakterystycznego zapachu i właściwości antyoksydacyjnych. Aby nie zawieźć konsumenta końcowy produkt wzbogaca się więc o aromaty i wzmacniacze smaku. W efekcie w zdrowym sosie sojowym mogą znaleźć się nawet substancje rakotwórcze!

WASABI – chrzan japoński, który jest jednym z najostrzejszych dodatków do sushi. Pobudza wydzielanie soków trawiennych. Jego stosowanie zaleca się w niestrawności. W sposób naturalny oczyszcza organizm z toksyn. Zawiera ponadto błonnik pokarmowy, stąd przyprawę tę uznaje się za skuteczny lek na zaparcia. Ma także właściwości bakteriobójcze.

MARYNOWANY IMBIR – Korzeń imbiru zawiera wiele witamin oraz składników mineralnych. Jest bogatym źródłem głównie witaminy B6, potasu, magnezu i miedzi. Marynowanie imbiru nie pozbawia go tych wartościowych składników. Posiada związki, które są pomocne w ochronie przed nowotworem jelita grubego i przewlekłymi stanami zapalnymi. Imbir może również wywierać pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Pomaga zwalczyć przeziębienie w sezonie grypy.

O wartościach odżywczych, jakie niesie ze sobą SUSHI chyba wystarczająco napisałam. Czas na CHARAKTERYSTYKĘ MAKÓW i KILKA NIEZBĘDNYCH ZASAD ICH KONSUMPCJI.
Zamawiając sushi, często zastanawiacie się, jakie właściwie ono będzie? Ja tak miałam, stąd też postanowiłam zgłębić swoją wiedzę, by nie mieć już z tym problemu. A więc:

* Hosomaki - jednoskładnikowe sushi, np: łosoś surowy z ryżem zawiniętym w rolkę;

* Kappa maki- hosomaki z samym ogórkiem;

* Futomaki - maki z minimum 4 składnikami w środku: rybą + dodatki;

* Uramaki - ura (odwrócone) Ryż znajduje się na zewnątrz, zazwyczaj jest on czymś posypany, np. sezamem;

* Date maki - maki zawijane w omlety japońskie;

* Tempura maki - maki otoczone japońskim ciastem smażonym na gorącym oleju;

* Kaburamaki - uramaki obłożone z wierzchu ryba lub warzywami;

* Surimi maki - maki ze mielonym rozdrobnionym mięsem ryby, inaczej nazwanym paluszkami krabowymi * Sashimi - sushi bez ryżu, plastry odpowiednio przyprawionej ryby;

* Nigiri - formowane ręcznie porcje ryżu, na których umieszczone są: ryby/kalmary/japoński omlet;

Jak jeść sushi?

- oczywiście sushi spożywa się pałeczkami, ale jeśli ktoś nie potrafi sprawie nimi operować najlepiej skorzystać z WŁASNYCH RĄK! Między innymi po to w barach sushi dostajemy ciepły ręcznik. Lepiej umyć nim ręce niż poprosić o widelec!

- sushi je się w całości. Niedopuszczalne jest krojenie kawałków pałeczkami, czy gryzienie do połowy. Należy jeść je nad talerzykiem. Sushi powinny być tak zrobione, by zmieściły się w całe w buzi (często w Polsce spotykamy się ze zbyt dużymi kawałkami.... niestety)

Dodatki do sushi – jak je wykorzystywać?
* Sos sojowy - należy nalać go tyle do osobnego naczynia, ile nam potrzeba do delikatnego namoczenia sushi. Sos sojowy nie służy do tego, by sushi w nim pływało... jeśli mamy na zewnątrz plastry ryby to moczymy właśnie tą cześć, pomijając ryż;

* Wasabi - japoński chrzan, który należy spożywać albo między spożywaniem kawałków sushi albo nakładając jego niewielka ilość na czubek pałeczki i nałożyć na sushi tuż przed zjedzeniem;

* Marynowany imbir - służy głównie do oczyszczenia kubków smakowych i zaostrzenia apetytu. Sięgamy po niego przed rozpoczęciem jedzenia sushi i pomiędzy spożywaniem kawałków sushi, zwłaszcza innego rodzaju.

Mam nadzieję, że od dziś będziecie szerzyć tą wiedzę wśród swoich znajomych i bliskich. Szanujmy jedzenie i go nie marnujmy, bo to skarbnica naszego zdrowia.

Informujemy, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu oraz zbierania informacji dotyczących odwiedzin na stronie. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.

Rozumiem, zamknij

best email marketing powered by FreshMail