Dieta Wegańska - Sport i Energia

Dieta Wegańska - Sport i Energia
Zgodnie z obietnicą, dzisiaj kolejna porcja wiedzy na temat diety roślinnej. Czas na obalenie pewnych stereotypów, które często krążą w środowisku sportowym, m.in., że nie można być sportowcem na wysokim poziomie, jedząc tylko rośliny, że siła jest tylko w mięsie i w ogóle bycie weganem jest bez sensu. Dziś o wielkich sportowcach, roślinożercach a także o zapotrzebowaniu na energię. Zapraszam do przeczytania.

WEGANIZM A SPORT

Współczeniśnie dieta wegetariańska, w tym wegańska, zyskują na popularności nie tylko w życiu codziennym, ale również w świecie sportu. Media donoszą o spektakularnych osiągnięciach zawodników, będących na diecie roślinnej. Tony Gonzalez (amerykański futbolista), Brendan Brazier (kanadyjski trathlonista Ironmana), Carl Lewis (amerykański lekkoatleta, sprinter), Kenneth Williams (amerykański kulturysta) to tylko przykłady osób, które udowadniają, że można być wielkim sportowcem, rezygnując z produktów pochodzenia zwierzęcego. Każdy z nich uprawia inną dziedzinę sportu, co dowodzi, że dieta wegańska może być pomocna dla wszystkich atletów, niezależnie od dyscypliny. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest zindywidualizowany jadłospis, który eliminuje występowanie jakichkolwiek niedoborów. Poza tym, musi być on tak skomponowany, by utrzymać ilość tkanki tłuszczowej na niskim poziomie, przy jednoczesnym wzroście wytrzymałości mięśniowej i zminimalizowaniu pojawienia się jakiejkolwiek choroby [Fuhrman, 2010]. 

ZAPOTRZEBOWANIE ENERGETYCZNE 

Zaspokojonie organizmu w potrzebne dla niego składniki odżywcze jest najważniejszym aspektem w życiu sportowca. Aby odpowiednio wyliczyć dzienne zapotrzebowanie energetyczne zawodnika, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim jego wiek, płeć, budowę i skład ciała, dyscyplinę sportu, charakter ćwiczeń oraz dni, w których nie występuje trening. U zawodników będących na diecie roślinnej, których wymogi energetyczne są bardzo wysokie, często zauważa się deficyt przyjmowanych kilokalorii z powodu braku czasu, dużej objętości posiłków lub zbyt wysokiego poziomu błonnika [Boyle i Holben, 2006]. Stosowanie przez dłuższy okres obniżonej wartości energetycznej diety może doprowadzić do wielu negatywnych skutków, między innymi zwiększyć podatność na infekcje, spowodować nadmierną utratę masy ciała, zmniejszyć siłę i efektywność pracy na treningach [Loucks, 2004]. W ostatecznym rozrachunku te wszystkie czynniki mogą przyczynić się do pogorszenia wyników sportowych. Dlatego weganom, których dieta jest wysokoenergetyczna, zaleca się częstsze spożywanie posiłków o mniejszej objętości, ale o wyższej energetyczności, poprzez zastosowanie produktów, takich jak orzechy, nasiona czy oleje [La Bounty i wsp., 2011].

Da się? No pewnie!
W przyszłym tygodniu udowodnię Wam, że wszystkie makroskładniki, w tym białko też można bez problemu uzyskać, żywiąc się tylko produktami roślinnymi.
 

Informujemy, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu oraz zbierania informacji dotyczących odwiedzin na stronie. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.

Rozumiem, zamknij

best email marketing powered by FreshMail