Interview II: Alicja Dembna - Psycholog Sportu, Trener

Interview II: Alicja Dembna - Psycholog Sportu, Trener
Kolejna świetna babeczka, która z wielką chęcią zgodziła się udzielić odpowiedzi na moje dość wnikliwe pytania. Kolejny raz macie okazję przekonać się, że sport to zdrowie, że CrossFit jest dla każdego. A z ust psychologa sportu i dającej w kość trenerki brzmi to jeszcze bardziej dobitnie :) Zachęcam do przeczytania wywiadu!

1. Ponieważ CrossFit to dziedzina sportu, którą tak naprawdę każdy definiuje w inny sposób, chciałabym, abyś i Ty opisała, czym dla Ciebie jest CrossFit? Jakie korzyści z niego czerpiesz?
CrossFit to dla mnie sposób utrzymania mojego najlepszego poziomu fitnessu. CrossFit to sport ogólnorozwojowy i to mi się w nim podoba. Nie można nigdy spocząć na laurach i stwierdzić, że już jest się we wszystkim dobry. Poza tym, nawet jak już się jest dobrym to zawsze można być lepszym. Wcześniej trenując biegi długodystansowe myślałam, że jestem w świetnej formie, ale to nie była "forma" tak wszechstronna, jaką daje mi CrossFit.

2. Oprócz CrossFitu już od długiego czasu biegasz i czynnie bierzesz udział w zawodach w tej dyscyplinie. Czy CrossFit pomaga Ci przekraczać swoje granice i poprawiać swoje wyniki?
Tak. Tak się w ogóle zaczęła moja przygoda z CrossFitem. Mieszkając jeszcze w USA kolega, który wiedział, że biegam i przygotowuję się do półmaratonu powiedział, żebym poszła z nim raz na trening w jedno miejsce i  że na pewno będzie on dla mnie mega męczący. Pomyślałam: "pikuś" przecież biegam tyle kilometrów na pewno jestem w świetnej formie. Po paru minutach WODa umarłam. Odtąd nawet przygotowując się do zawodów biegowych dołączałam do tego crossfit i pomaga mi to w osiąganiu coraz lepszych wyników.

3. Amatorzy CrossFitu twierdzą, że ta dyscyplina należy do mocno kontuzyjnych. Narzekają często na problemy z barkami oraz kolanami. Jako trenerka czy spotkałaś się także z tego typu ludźmi i dolegliwościami? Uważasz, że to brak właściwej techniki/przetrenowanie/inne czynniki powodują takie skutki?
Wydaje mi się, że każdy sport niesie ze sobą niebezpieczeństwo kontuzji. Nawet nie ćwicząc można się jej nabawić przez na przykład podniesienie czegoś ciężkiego z ziemi w zły sposób. Stronienie od sportu nie jest droga do uniknięcia kontuzji. Jest wielu biegaczy, którzy doświadczają bóli w kolanach itd., nikt natomiast nie ogłasza, że bieganie jest złe i nie wpływa to również na spadek popularności biegania w Polsce czy na Świecie. Rożne wypadki mogą się zdarzyć podczas treningu, ale większość urazów da się ominąć bądź wyleczyć mądrym planowaniem treningów, słuchaniem trenera odnośnie odpowiedniej rozgrzewki i nie porywaniem się na wykonywanie ruchów, na które nasze ciało nie jest jeszcze gotowe. Trzeba być cierpliwym.

4. „Ludzie z siłowni” często śmieją się z Crossfiterów. Uważają, że środowisko crossfitowe obecnie szczyci się swoimi umiejętnościami. Ponadto sądzą, że zachowujemy się jak sekta. Czy wynika to z zazdrości? Jaka jest twoja opinia?
Niech każdy robi to, co chce. Jak ktoś woli siłownię, niech trenuje tam. Ważne, że się rusza.  Rozumiem to, że nie każdy może się "zarazić" crossfitem. Ja lubię tą dyscyplinę, bo widzę większe spektrum zysków w tym sporcie niż w jakimkolwiek innym. Po pierwsze, ruchy funkcjonalne, wytrzymałość i siła pomagają mi w życiu codziennym. Po drugie, poprzez osiąganie swoich celów treningowych zyskuję sylwetkę, z której jestem zadowolona (jest to efekt uboczny). Po trzecie, świetnie się bawię, szczególnie trenując z partnerami treningowymi bądź w grupie.

5. Wiele dziewczyn mówi: „nie będę chodzić na zajęcia CrossFit, bo stanę się babochłopem”. Jak się do tego odniesiesz, jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Czy dziewczyny rozpoczynające przygodę z tą dyscypliną mogą się obawiać nadmiaru mięśni w niechcianych partiach ciała?
A kto mówi, ile mięśni kobieta może lub powinna mieć? To wszystko to subiektywna opinia innych i nie należy się nią przejmować. Ktoś lubi lody miętowe a ktoś czekoladowe, jednemu sylwetka crossfitowa się podoba, a drugiemu nie, to jest normalne. Ja względem siebie miałam tez obawy, ciało na pewno się zmienia i to się zauważa, szczególnie na początku trenowania. U mnie wszystkie obawy poszły w las, kiedy pierwszy raz się podciągnęłam na drążku. Poczułam, że dzięki mojej wytrenowanej sile, byłam w stanie to zrobić. A jak już się podciągnęłam raz, to potem chciałam się dziesięć razy podciągnąć, itd. :) U mnie nie dałoby rady przystanąć na jednym podciągnięciu tylko dlatego, że jak będę chciała zrobić więcej to musze bardziej wzmocnić dane partie mięśniowe, przez które mogę wydawać się "duża". Skupiam się bardziej na tym, co moje ciało może zrobić, co osiągnąć, a nie jak wygląda. Jak umrę to wolę, żeby wspominali, jak to kiedyś w jakimś treningu zrobiłam trzydzieści pull-upów unbroken, a nie to jak katowałam się dieta i treningiem, żeby wyglądać "odpowiednio" jak na kobietę przystało... Z jakiegoś powodu panuje takie przekonanie w świecie, że mężczyzna jak trenuje to oprócz wyglądu robi to również po to, aby pokonywać swoje słabości, zobaczyć na ile go stać, a kobieta robi to głównie dla estetycznego wyglądu. Prawda jest inna, kobiety nie ćwiczą tylko po to, by się podobać. One też chcą zobaczyć, jak wiele mogą osiągnąć dzięki ciężkiej pracy. Jak można zatem powiedzieć kobiecie żeby nie pokonywała swoich słabości, żeby nie próbowała robić więcej, szybciej, lepiej, bo będzie..."za bardzo umięśniona"??! To dla mnie absurd. To jak zadowalać się przeciętnością tylko i wyłącznie dla wpasowania się w subiektywne opinie społeczeństwa.

6. Wśród Crossfiterów bardzo popularną dietą jest Paleo. Czy uważasz, że na dłuższą metę jest to dobry sposób odżywiania?
Uważam, że najlepiej jest wzorować się na różnych dietach i podpasować coś idealnie pod siebie. Nie myślę, że trzeba koniecznie podążać jednym sposobem odżywiania. Najlepiej popróbować i wybrać taki sposób żywienia, z którym czujemy się najlepiej i który najlepiej wpływa na nasze trenowanie i zdrowie.

7. Pytanie na koniec: Jak oceniasz blog FITmeansEAT i pod względem żywnościowym i treningowym?
Polecam blog FitmeansEat wszystkim, którym ciężko jest zmienić swoje nawyki żywieniowe jak i sportowe. Jest to wspaniały blog z dużą ilością wiedzy i motywacji do zrobienia tego pierwszego kroku w stronę zdrowszego stylu życia.

Dzięki wielkie za wywiad i naprawdę wyczerpujące odpowiedzi!

Informujemy, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu oraz zbierania informacji dotyczących odwiedzin na stronie. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.

Rozumiem, zamknij

best email marketing powered by FreshMail