Mobility – po co, na co i dla kogo?

Mobility – po co, na co i dla kogo?
Większość z Was wie, że jestem w trakcie kursu Yogi. O filozofii Yogi opowiem Wam w kolejnym artykule. Teraz chciałabym Wam opisać, dlaczego w ogóle rozluźnienie ciała, rozciągnięcie go i odpowiednie oddychanie w trakcie wykonywania ćwiczeń jest bardzo istotne nie tylko w osiąganiu lepszych wyników sportowych, ale również w życiu codziennym.

Komu i dlaczego polecam rozciąganie się?
Oczywiście odpowiedź jest prosta -> WSZYSTKIM, a dokładniej mówiąc:

1. Osobom w podeszłym wieku, które często borykają się z bólami stawów, reumatyzmem i częstszymi bólami głowy.

2. Osobom, które większość czasu spędzają przy biurku czy w samochodzie. Każdy zapewne ma 15-30 minut przerwy w pracy. Uważam, że warto poświęcić 5 minut tego czasu na streching. Wręcz trzeba! Wystarczy kilka ruchów, by krew zaczęła szybciej krążyć, czego skutkiem jest zmniejszenie zmęczenia i zwiększenie energii do działania.

3. Osoby, które mają problemy z krążeniem, układem oddechowym, a także pokarmowym. Wiele badań naukowych potwierdza, że codzienne rozluźnianie ciała obniża nadciśnienie, dotlenia organizm i poprawia pracę jelit.

4. I wreszcie osobom, które intensywnie trenują. Pozwólcie, że ten punkt będzie trochę dłuższy niż inne, ponieważ chciałabym wszystkim wbić do głowy, że MOBILITY TO TAKŻE CZĘŚĆ TRENINGU! Nie należy go lekceważyć i omijać, a większość osób niestety tak robi. Po ciężkim workoucie należy porządnie, podkreślam PORZĄDNIE rozciągnąć mięśnie, szczególnie te, które pracowały podczas treningu. Streching powinien trwać minimum 5 minut. Ale to jest absolutne minimum. Uważam, że w sportach typu Crossfit, triathlon, boks rozluźnienie mięśni powinno trwać około 30-45 minut, przynajmniej 3 razy w tygodniu.

Dlaczego jest to tak ważne?

Streching zapobiega kontuzjom, zmniejsza bóle mięśniowe i poprawia wyniki sportowe. Poza tym zwiększa mobilność ciała, czyli zwiększa zakres ruchów, powiększa zakres w stawach. Przykład: osoby, które regularnie się rozciągają, lepiej wykonują wszystkie ćwiczenia z siadem, np. Thrusters, Squats, OHS, itp. Ich panowanie nad ciałem jest znacznie większe, co wpływa na poprawną technikę i tym samym na efektywność treningu.

Podczas Mobility można pracować nie tylko z własnym ciałem, ale również wykorzystywać różne przedmioty pomocnicze, np. gumy, piłeczki, kije, rollery. Pomagają jeszcze bardziej „ugnieść” czy „docisnąć” określone partie mięśni.

A co z tym oddychaniem?

Podczas rozciągania należy również pamiętać o prawidłowym oddychaniu. Rozmawianie czy śmianie się podczas strechingu nie jest wskazane. To czas, kiedy należy skupić się na własnym ciele i oddechu. Wszystko po to, by zrelaksować zarówno mięśnie jak i umysł. Wszyscy czytają i słyszą, że trening to bomba endorfinowa. To prawda, ale przypominam, że w trakcie wykonywania ćwiczeń (podnoszenia ciężarów, intensywnego cardio, ogólnej rywalizacji) podnosi się również ilość adrenaliny, a co za tym idzie -> kortyzolu (hormonu stresu). Dlatego po workoucie tak ważne jest zregenerowanie ciała i „zresetowanie” umysłu, by obniżyć poziom wydzielania się tych hormonów. U kobiet stale podwyższony kortyzol może zaburzyć pracę układu rozrodczego (problemy z regularnym okresem, jajnikami, blokada podwzgórza). A na ogół może powodować problemy z trawieniem, krążeniem, układem odpornościowym, przyczyniać się do nadwagi i do zmiany naszego samopoczucia (oczywiście na gorsze). Temat kortyzolu oczywiście zasługuje na szerszą rozpiskę, ale chciałam delikatnie o niego zahaczyć, bo uważam, że trzeba to wiedzieć.

Mam nadzieję, że od teraz nie będziecie lekceważyć strechingu. Nawet ci, którzy nienawidzą ćwiczyć, powinni poświęcić choć 5 minut na relax. Bo przecież to czysta przyjemność, która niesie ze sobą absolutnie same korzyści!

Informujemy, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu oraz zbierania informacji dotyczących odwiedzin na stronie. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.

Rozumiem, zamknij

best email marketing powered by FreshMail