Tłuszcz tłuszczowi nierówny! Konkretnie i rzeczowo o olejach!

Tłuszcz tłuszczowi nierówny! Konkretnie i rzeczowo o olejach!
Na półkach sklepowych jest ich od groma! Oliwy, oleje rzepakowy, słonecznikowy, kokosowy, z awokado, z orzechów, masła klarowane, zwykle, solone, itd. Ale czy tak naprawdę wszystkie są dobre? Czy wszystkie zachowują prozdrowotne właściwości? Jakich używać? Jak przechowywać? Jakie mają zastosowanie? O czym mowa? Dziś artykuł poświęcony jest olejom i tłuszczom. Temat dość kontrowersyjny, więc warty wyjaśnienia i uświadomienia Wam, że TŁUSZCZ TŁUSZCZOWI NIE JEST RÓWNY!

Aby wytłumaczyć Wam dokładnie, dlaczego powinno się wybierać tylko niektóre rodzaje tłuszczów i z tych niektórych wiedzieć, do jakiego typu obróbki się nadają, należy wiedzieć, jak wygląda ich produkcja. 

Proces przetwarzania olejów roślinnych:

Surowe materiały, takie jak ziarna zbóż, pełne nasiona zostają oczyszczone, wygotowane do temperatury około 90 stopni. Następnie oleje, które mają być wyprodukowane jako RAFINOWANE poddawane są ekstrakcji za pomocą rozpuszczalnika chemicznego (do temperatury 80 stopni). Potem odbywa się filtracja wirówkowa, w której następuje rafinowanie ługami i pozbawianie się zapachu z oleju. Końcowy etap to butelkowanie.
Natomiast oleje, które mają trafić na półki w sklepach jako NIERAFINOWANE, są wyciskane tylko mechanicznie (w stosunkowo niskiej temperaturze-poniżej 70 stopni), bo po czyszczeniu ulegają ekstrakcji przy użyciu prasy i BEZ UŻYCIA DODATKOWYCH ŚRODKÓW, NP. ROZPUSZCZALNIKA zostają zabutelkowane.

Już po tym krótkim schemacie można się łatwo domyślić, że TŁUSZCZE NIERAFINOWANE są najkorzystniejsze dla zdrowia. No ale wejdźmy głębiej w ten temat. Oprócz tego, że nie dodaje się do nich żadnych związków chemicznych mają one wiele innych zalet. Zachowują swój oryginalny smak, aromat kolor i często mętną konsystencję. Oleje nierafinowane nie tracą cennej witaminy E, która chroni przed jełczeniem i minimalizuje szkody, jakie mogą wywołać zjedzone przez Nas oleje wielonasycone.

Natomiast TŁUSZCZE RAFINOWANE poprzez ekstrahowanie ich w wysokiej temperaturze za pomocą rozpuszczalników (np. heksanu) tracą swój smak, kolor, zapach i zwiększają na długo swój termin ważności. Zjełczały posmak również znika, lecz jego szkodliwe działanie pozostaje. Poza tym taki tłuszcz pozbawiony zostaje całkowicie prozdrowotnych właściwości. Brak w nim witaminy E, może brakować lecytyny, wapnia, magnezu, żelaza, beta-karotenu.

Także jeśli będziecie kupowali olej w markecie, skupcie się najpierw na oznaczeniu „nierafinowany”!

Najbardziej godnymi zaufania olejami nierafinowanymi jednonienasyconymi są OLIWA oraz OLEJ SEZAMOWY. Spośród olejów nierafinowanych wielonienasyconych warto używać olejów z nasion lnu, dyni, konopi, chia oraz orzechów włoskich.

Należy wystrzegać się dość popularnych i chętnie kupowanych olejów z awokado, pestek moreli i migdałów, ponieważ w 99% procentach są one sprzedawane w postaci wysoko rafinowanej.

A co z OLEJEM KOKOSOWYM?

Olej kokosowy należy do tłuszczy roślinnych, lecz nasyconych. Stanowi on często główny temat dyskusji, ponieważ jedni twierdzą, że jest niebezpieczny dla zdrowia, natomiast inni uważają, że jest całkowicie nieszkodliwy. Ten wysoko nasycony tłuszcz jest stosunkowo stabilny. Najbezpieczniejszy jednak będzie on dla osób, które mają mało otłuszczone narządy oraz niski poziom cholesterolu we krwi. Taką ogólną grupę stanowią wegetarianie i weganie. Ale również osoby, które mają bardzo dobre wyniki krwi i tkanki tłuszczowej oraz tłuszczu trzewnego, nie mają się czego obawiać. Oczywiście nie należy korzystać z tego tłuszczu codziennie. Tak jak z wszystkim, liczy się umiar.

Kolejnym tłuszczem nasyconym, który zawiera niespotykane wśród innych tłuszczów nasyconych właściwości lecznicze to MASŁO KLAROWANE.
Zawiera ono kwas masłowy, działający przeciwwirusowo i przeciwnowotworowo. Ten kwas tłuszczowy podnosi także poziom interferonu (naturalnej substancji przeciwwirusowej). Według wielu znawców masło klarowane jest najlepszym tłuszczem do gotowania i smażenia. Ma długi termin ważności oczywiście, jeśli jest przechowywany w odpowiedni sposób, czyli w zamkniętych opakowaniu (najlepiej szklanym) w lodówce.

A propo przechowywania…. Jak i gdzie przechowywać wszelakie oleje?

Idealna temperatura dla przechowywania jakichkolwiek olejów mieści się w granicach 3-7 stopni Celsjusza lub taka, jaka jest w lodówce. Im wyższa temperatura, tym szybsze psucie się oleju. Większość olejów zestala się pod wpływem niskiej temperatury, ale nie stanowi to żadnego problemu, gdyż po wyciągnięciu ich z lodówki znów stają się płynne i idealne do gotowania, smażenia czy marynowania. Wszystkie oleje należy kupować w szklanych i ciemnych butelkach. Te kupowane w plastikach wchodzą w reakcje ze związkami toksycznymi plastiku i tracą rzeczywisty i oryginalny smak.

Podsumowując, myślę, że warto czasami poświęcić chwilę w sklepie, by znaleźć olej, który jest najlepszy dla naszego zdrowia i organizmu. Pamiętajcie! Tylko oleje nierafinowane w ciemnych szklanych butelkach dadzą Nam 100% bezpieczeństwa! :)

Informujemy, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu oraz zbierania informacji dotyczących odwiedzin na stronie. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.

Rozumiem, zamknij

best email marketing powered by FreshMail